Total de visualitzacions de pàgina:

dilluns, 23 de desembre del 2013

Comunicació Audiovisual


Per treballar la comunicació audiovisual ho vàrem fer mitjançant una entrevista a Guillermo Orozco, professor i investigador del departament d'estudis de comunicació social de la Universitat de Guadalajara (Mèxic). 



A continuació trobareu un resum de l'entrevista que vàrem visualitzar i treballar a l'assignatura de COED.



Si tots som audiència, pel sol fet de ser-ho es pot suposar que ja hem adquirit les competències comunicatives necessàries?


Per respondre a aquesta pregunta ell ho compara amb el fet de ser home o dona. No pel fet de néixer sent home o dona ens sabem comportar com a tals per tant amb el tema de l'audiència passa el mateix.  


Hi ha moltes maneres de veure. Creiem veure perquè reconeixem les imatges i els hi donem un significat però hi ha coses que no veiem a simple vista: posicions, plans de càmera... Tot això  necessita un entrenament visual, un aprenentatge.


Orozco doncs defensa que les persones s’han d’entrenar a ser audiència i cada mitjà té un codi en concret i s’ha d’aprendre el més elemental de cada pantalla i cada tecnologia.



Com s’hauria d’entendre l’educació en mitjans dins l’estructura escolar actual ? Quins aspectes caldria considerar? Quin paper li hauria de correspondre a l’escola, a la família, i als mitjans de comunicació? 

Segons Orozco depén del país i del context històric  l’educació serà d’una manera o d’una altra.  L'educació en mitjans però vé donada per 2 factors molt importants: la família i l’escola. El fonamental és entendre que la relació que tenen els nens i els joves amb les pantalles ha d’estar moderada i guiada per aquests dos factors. La primera responsabilitat en educació la tenen la família i l'escola.

Orozco ens diu que fem el que fem a casa té molt a veure amb el contacte que els nens tindran amb les pantalles. Per això és molt important que el mestre en veure els nens a l’escola els demani que han vist a la televisió, que s’interessi per la música que escolten ... per tal d’intervenir de  manera positiva en l’educació dels nens reorientant-los si cal. És molt important la cooperació entre família i escola

Orozco també parla de la responsabilitat que tenen els mitjans de comunicació tenen una gran responsabilitat ja que ells també estan educant i no en poden defugir.


Creu que l’educació en mitjans pot contribuir en els processos d’innovació educativa? 


Orozco pensa que no estem aprofitant el potencial de les noves tecnologies és a dir, que l’escola no té una bona perspectiva pedagògica pel que fa l’ús de les noves tecnologies, ja que tot el que prové d’aquestes és temut pels professors. L’escola les té en compte però com a complement, és el complement del llibre o del que explica el professor sense tenir en compte que pel fet d'utilitzar llenguatge i lògiques diferents, permet adquirir coneixements de maneres diferents. 


Com es pot integrar l’educació en mitjans en un estructura escolar tant tradicional? Que caldria canviar per fer-ho possible? 

Ell creu que cal una alfabetització múltiple a l’escola començant per desarrollar competències comunicatives mínimes per interactuar amb tot. Ell creu que cal una alfabetització digital, audiovisual i desenvolupar una pedagogia de cada mitjà de comunicació. Amb aquesta alfabetització podrem treure profit dels mitjans de comunicació.
També diu que les noves generacions tenen menys resistència a ser usuaris i s’adapten millor a les tecnologies, degut a que tenen la ment més oberta per tal de poder rebre informació però això no vol dir que tinguin un “xip” incorporat. 

Desprès de veure la conferència vàrem veure i analitzar 3 anuncis: un d'uns grans magatzems, un altre de colònia i l'últim d'una marca de cotxes.




 

Si voleu saber com vàrem treballar aquest anunci a la classe de COED visiteu el blog de la Berta de Monteys en l'apartat d'ampliació!
 
La reflexió seria que la comunicació audiovisual és un tema molt més important del que ens pensem i moltes vegades no li donem la importància que es mereix. Ara bé, pel fet de ser audiència cal que siguem conscients de que el que veiem no és realment la realitat, ens cal ser crítics amb tot el que veiem, jutjar-ho ja que sinó ens manipulen molt fàcilment. 
Cal saber veure les parts positives i les negatives del que ens mostren les pantalles, saber quan ens estan mentint i quan no... 
Per acabar dir que estic totalment d'acord amb la idea defensada pel professor Orozco de que les noves tecnologies no s'aprofiten prou. No hauríen de ser una eina complementaria sinó una eina més.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada